pondělí 25. ledna 2021

Domácí škola_RENESANCE

Milé děti, další kapitolka v knížce bude věnovaná renesanci.
Renesance znamená znovuzrození, zde se tím myslí antiky (pamatuješ na řecké a římské stavby?) Vznikla v Itálii, kde byla tradice antic.památek nejsilnější, přece jen měly antické památky, popř. jejich zbytky, všude kolem. Právě v tomto čase nazval jistý Vasari předchozí období gotikou - a myslel tím, že něco tak ošklivého (lomený oblouk atd.) mohli vymyslet jenom barbaři - Gótové.

Malíři začínají využívat v obrazech nových poznatků geometrické perspektivy, anatomie, také se objevuje technika olejomalby, znovu se oslavuje lidské tělo (což můžeme vidět u svalnatých těl mistra Michelangela, který malbu bral jako práci pro ženy a raději tesal sochy).
Namísto hradů se staví zámky (tj. už ne obranná funkce sídla, ale spíše reprezentativní).

A jak to bylo u nás? Poprvé se u nás renesanční prvky objevily 1493 na oknech Vladislavského sálu Pražského hradu. Ty jsou nejspíš vytesané podle nějakého grafického vzorníku, které se tehdy rozšiřovaly z Itálie za Alpy. 
Vrcholná česká renesance se u nás datuje od stavby letohrádku královny Anny (tzv. BELVEDER), manželky Ferdinanda I. Habsburského a sestry Ludvíka Jagellonského. Avšak královna, bylo-li to pro ni, se dokončení stavby nedočkala (zemřela po porodu svého 15-tého potomka).
V Královské zahradě, ve které stojí letohrádek, se pěstovaly citrony, pomeranče, ananas, působil zde slavný italský botanik Petr Mattioli, který zde vysadil první cibulky tulipánů u nás. 
Velkou zásluhu na rozšiřování nového slohu měli Vlachové (Vlaši-Italové), kteří nenašli práci ve své vlasti a tak putovali houfně na sever, za Alpy, a tak se v Čechách usazují skupiny zedníků, kameníků, někde se vytváří celé kolonie (upomínka v Praze např. Vlašská kaple, ulice atd.).Ne všichni byli „hodní“, díky nim máme slova jako bandita, bambitka.

A co bude tvým renesančním úkolem? 
Vybudovat galerii o třech místnostech pro tři malíře:)
A jak na to?

1. Postav dům
(tj. pruhy papíru ohni a uprostřed spoj kancelářským koníkem -  vznikne ti sešitek o čtyřech stranách. Přilep ho do knížky tak, aby sešitá strana byla dole. Přes volné konce stran přelep střechu - POZOR! - lepidlo jen po okrajích - tak, aby jsi mohl stránky pod střechu zasunovat)

2. Odekoruj fasádu (např. sgrafity, blíže viz níže), osaď ji okny a portálem (tj. vstupem).
Celkový dojem domu můžeš doplnit kamarády v renesančním oděvu.

3. Rozmísti obrazy do "galerie"
Zahraj si na kurátora a doplň k umělcům Arcimboldovi, Michelangelovi a Leonardovi správné obrazy (i s popisky)
Zde už listy s obrázky:


CO JE TO "SGRAFITO"?
Sgrafito je jedna z technik nástěnné malby, která vznikla a nejvíce se používala právě v období renesance. Sgrafitem byly zdobeny vnější fasády budov i některé interiéry. Tato technika je docela jednoduchá - spodní tmavá vrstva omítky, obarvená např. popelem nebo jemně mletým uhlím, se nechala zaschnout, zeď se poté natřela světlou vrstvou a do té se ještě za vlhka pomocí špachtlí, oček a škrabátek proškrabovaly vzory.
Často je postup zjednodušován tak, že se vzory proškrabují do jednobarevné světlé omítky. Po zdrsnění hladké plochy fasády vyrytím vzorů se zakrátko vlivem povětrnosti škrábané části v jednobarevné omítce barevně odliší.
Motiv sgrafita bývá figurální nebo ornamentální, charakteristická jsou obdélníková tzv. psaníčka (psaníčkové sgrafito= obálka).

Krásnou ukázku renesanční stavby se sgrafity najdete kousek za Ostravou, ve Staré Vsi nad Ondřejnicí.

Pokud byste se tam chtěli vydat na výlet (je to opravdu kousek), bližší informace o památce najdete např. na: https://regiony.rozhlas.cz/ve-stare-vsi-nad-ondrejnici-stoji-renesancni-perla-jeji-fasadu-zdobi-sgrafita-7415267
(pro zájemce o studium architektury povinné:))




LEONARDO DA VINCI
více k němu na našem blogu:
https://vytvarkasvinov.blogspot.com/search/label/Leonardo


MICHELANGELO

Virtuálně se můžete projít Sixtinskou kaplí třeba zde:



ARCIMBOLDO:


Pokud byste měli doma dostatek zeleniny, můžeš na talíř vykouzlit třeba toto:




Videa:











Další videa pro zájemce (často zpracovaná jinými pedagogy k výuce dějin):



Žádné komentáře:

Okomentovat